Gyógytorna

img
img
img
img
img
img
img

Mi is az a gyógytorna?

Erre nem egyszerű válaszolni...de mondjuk így; mozgásterápia, azaz gyógytorna.

A gyógytorna a fizioterápia legjelentősebb részét képezi. A fizioterápián belül a mechanoterápiák közé tartozik, tehát a mechanikai energiát használja fel gyógyító erőként. A gyógytorna jelentősége és az emberi szervezetre gyakorolt kedvező hatása a mai napig nem épült be az köztudatba. A gyógytorna nem csak műtétek utáni rehabilitációk esetében alkalmazható, hiszen sok betegség megelőzhető alkalmazásával.

img
img

A temporomandibularis ízület működésének zavarai, ezek kezelési lehetőségei egyre inkább előtérbe kerülnek a fizioterápiában, az orvoslás területén.

Craniomandibuláris Diszfunkcióknak nevezzük azokat a zavarokat, amelyek a rágóízület működésével kapcsolatban vannak, amikor a hibás működés következtében az ízület felépítésében részt vevő képletek (pl. ízületi felszínek, discus, ízületi tok, szalagok), vagy a környező izmok (pl. rágóizmok, nyelvcsont feletti és alatti izmok), illetve a szomszédos testrészek területén bekövetkező változás zavarokat okoz az egész ízület, az egész rendszer működésében. Ízülettől távolabb eső területekre is kifejtve hatásukat, mint pl. fejfájás, fülzúgás stb. panaszokat produkálva. Emiatt számos kellemetlen tünet hátterében nagyon sokszor találhatjuk a rágóízület működésének zavarát.

Panaszok, amelyek utalhatnak a rágóízület problémájára (néhány példa):
  • gyakori éjszakai fogcsikorgatás a rágóizmok tónusának fokozódásához vezet, amelypedig okozhat erős fejfájást, migrénes rohamokat,
  • gyakori vagy állandó fülzúgás (tinnitus),
  • gerinc görbületeinek saggitalis irányú változásai: fokozott nyak és derék homorulat/lordosis, fokozott háti domborulat/kyphosis
  • ízületi gyulladás (arthritis)
  • alsó végtag hosszkülönbségének változása
  • stressz
  • baleset
  • hosszú ideig tartó fogászati, szájsebészeti beavatkozások;
  • fejfájás
  • szájzár;
  • discus blokád;
  • látászavarok
  • arcfájdalmak;
  • nem specifikus fogfájdalmak;
  • nyelési zavarok; nyelvlökéses nyelés

A páciensek vizsgálatánál megállapítjuk, hogy ezen panaszok, tünetek közül akár egy jelen van-e, fontosnak tartjuk a rágóízület, az állkapocs rendszer vizsgálatát és kezelését is. Gyakorlatban ezáltal szinte mindig nagyon sikeres a rágóízület vizsgálata utáni ok-okozati összefüggések felkutatása. Hiszen pl. a nyaki gerincszakasz területén keletkezett elváltozás (legyen az a fiziológiás homorulat/lordózis megváltozása, vagy az izmok - extenzor - feszülésének/spazmusának fokozódása) kifejti hatását a rágóízületre.

Próbálja ki mindenki saját magán! Mi történik akkor, ha hátrahajtjuk a fejünket? Fej hátrahajtott helyzetében a rágóízület alkotásában részt vevő alsó állkapocs a felsőhöz képest hátrébb helyezkedik el, az ízületben nagyobb lesz a kompresszió. Hasonló kompresszió fokozódás figyelhető meg akkor is, ha a nyaki homorulat/lordózis fokozott (amely bizony sok embernél jelen van). Ez a változás, a kompresszió negatívan fejti ki hatását a rágóízületre. Annak működése rosszabbodik, pl. finom krepitáció, ízületi fájdalom, fogfájás, esetleg fülzúgás, szédülés, fej- és/vagy arcfájdalom jelentkezhet. A rágás, a rágómozgások változnak, amely az izmok tónusának fokozódásához, triggerpontok kialakulásához ezzel pedig további kellemetlen tünetekhez vezethetnek pl. a rágóizmok, mimikai izmok, nyakizmok területén.

Szerencsére a craniomandibuláris diszfunkciós (CMD) terápiájával nagyon hatékony kezelési lehetőség áll rendelkezésünkre a problémák gyors megoldásában.

A terápia hasznos kiegészítője lehet a fogászati beavatkozásoknak (pl. fogszabályozás előtt), mivel az állkapocs állása megváltozik a kezelés hatására és így egy másik, kedvezőbb képet fog mutatni a mintavételnél.

img
img

A logopédiai foglalkozásoknál szintén nagy eredményeket érünk el a technika alkalmazásával. A kezelések kiegészítik és elősegítik a foglalkozások hatékonyságát. Természetesen a különböző szakterületű kollegák együttes munkája eredményezi a hanghibák helyre állítását.

Craniomandibuláris Diszfunkciók terápiája az ízületen belüli és ízület körüli eltérések hatékony megszüntetésére tereli a hangsúlyt. Nagy figyelmet fordít az ízületi eltérések korrigálása, kezelése mellett az egész test statikai eltéréseinek hatására bekövetkező lágyrészelváltozás (izomspazmus, triggerpontok stb.) megszüntetésére is a rágóízület, a környező testrészek, illetve az egész test esetében.

Összeállította: Cseh Annamária, gyógytornász

Forrás, Forrás

Szerettünk volna egy eszközt, mely segítségével úgy vizsgálhatunk, hogy a gyermekeknek nem kellemetlen, feszélyező, csak egyszerűen játszik egy gömbben, míg a gyógytornász néni beszél a szüleivel.

A Huple® egy Dr. Schultheisz Judit által 2006-ban szabadalmaztatott speciális mozgás- és koordinációfejlesztő eszköz, a Gézengúz Gömb továbbfejlesztett változata. A Huple® regisztrált orvostechnikai eszköz, amely fontos diagnosztikai segítséget nyújt a szakembereknek.

A terápiára legérzékenyebb 6 év alatti korosztály leginkább játékosan motiválható az aktív mozgásterápiára. Az ő esetükben tehát olyan eszközökre van szükség, amelyek növelik a terápia hatékonyságát, megfelelően biztonságosak és egyben játékosak is. Ezen követelmények szem előtt tartásával született meg a Huple®, amely több terápiás eszköz funkcióját is egyesíti.

Lényege, hogy kora gyermekkortól folyamatos mozgásra és aktivitásra késztet, játékosan segít megéreztetni a testsúly tudatos áthelyezését, illetve a törzs aktív stabilizációját, ami a jó egyensúly és a harmonikus mozgáskoordináció alapja.

Pozitív hatásait kihasználva több terápiához is segítséget nyújt számunkra. Kiskorban kialakult izomegyensúly felborulást, gyenge izomerőt, egyensúly-, koordiáció- problémákat segít feltérképezni a vizsgálatok alatt, úgy, hogy a gyermeket csak játék közben figyeljük meg eleinte.

Mind méretében, mind pedig anyagában a mai egészségügyi előírásoknak megfelelően kialakított félgömb. E forma lehetővé teszi, hogy elmozdulhasson a tér minden irányába, így egy folyamatosan változó ponton támaszkodva minden pillanatban követi a benne levő gyermek elmozdulásait.

Fontos, hogy egy olyan átmérőjű eszköz álljon rendelkezésre, amelybe már újszülöttkortól belefektethető a csecsemő, később pedig ülve és állva egészen a kisiskolás korig tudja használni a gyermek, szükség esetén megkapaszkodva a szélében, ami sérült idegrendszerű kicsik esetében nagyon lényeges. A biztonságosság szempontjából fontos a csúszásmentesség, továbbá a felbillenést megakadályozó egyéb kiegészítő elemek beépítése.

Terápiás használatakor kiaknázzuk a központi idegrendszeri hatásmechanizmust, a vesztibuláris rendszer ingerlését, a feedback- mechanizmus felerősítésén keresztül a mozgásérzékelés javulását és ezáltal, a helyes testtartások és -elmozdulások megéreztetését.


Nagyon pozitív tapasztalataink vannak azoknál a gyermekeknél, akiknél
  • nem indul meg időben a beszédfejlődés és ennek hátterében nincs organikus ok
  • nem tudnak biciklizni
  • nem tudnak hintázni önállóan, de már óvodások
  • félnek a mászókán
  • nagyon mozgékonyak, nem tudnak megülni percekig se
  • szociális téren elmaradásokat mutatnak


Az eszköz sok segítséget jelent a vertikalizáció, azaz a függőleges, antigravitációs testhelyzetek kialakítása és javítása során is. Amint lehet, megkezdhetjük benne a dinamikus, adaptív ülés kialakítását, melyet a fokozatosság figyelembevételével passzívan és aktívan, illetve kapaszkodással és anélkül is gyakoroltathatunk. Mindig életkornak megfelelő feladatokkal kezdünk, és csak ha szükséges lépünk vissza alacsonyabb szintre, a megalapozás miatt. Például állni tudó gyermektől akkor kérünk ülő gyakorlatokat, ha a mozgás fejlődésében hiányok voltak, vagy nem megfelelő a medence billenése.

A központi idegrendszeri sérült gyermekek és felnőttek rehabilitációjában igen nagy szerepet játszik az egyensúlyfejlesztést felhasználó terápia. A helyzet- és mozgásérzékelés legelső és legfontosabb szerve, a vesztibuláris rendszer ingerlésével a Huple® kiválóan alkalmazható mozgáskoordináció- és egyensúlyfejlesztésre, valamint az idegrendszer érésének támogatására, ingerlésére.

Újszerű a Huple-ban, hogy nagyobb kihívást jelent a használók számára, mint az eddigi hagyományos rehabilitációs eszközök, hiszen fokozottabb ügyességet és a mozgás magasabb szintű szervezését igényli.

Összeállította: Cseh Annamária, gyógytornász

forrás, forrás

A program rövid leírása

A szerzők, Tóth Klára és Tóthné Steinhausz Viktória által fémjelzett gerinciskola, a kisiskolások egészségmegőrző programjaként 1998 óta működik, mely a Népjóléti Minisztérium támogatásával készült. Egy oktatási módszerről van szó, mely során a gyermekek pontos anatómiai és biomechanikai ismereteket szereznek szervezetükről.

Az oktatás során a gyermekek szerveztük egy részével szeretnének barátságot kötni, Porci Bercivel – a csigolyaoszlop 1. emeletén lakó porckoronggal-, így teljesen magukénak érzik a tanultakat és minden nap egy belső kontroll zajlik bennük az egészségük megőrzése érdekében. A program a kisiskolásokat célozza, mivel második osztályos korban automatizálódnak a mindennapi mozgások, ezért optimális, ha ebben az életszakaszban a helyes, azaz gerincbarát testtartás és mozgásformák épülnek be.

A programmal a főiskolás ismerkedtem meg és közvetlen a szerzőktől sajátíthattam el a program levezetését, elméletben és vezetett majd aktív gyakorlatban. Számos iskolában vezettem már a programok, mindenhol nagy élmény volt végig kísérni a gyermekeket az órákon és figyelni, hogy sajátítják el a tudást testükről és mennyire élvezik a program játékait.

Célunk, hogy a gyermekek testünkre figyelve nőjenek fel és egészségtudatos felnőttként megelőzzék a világszerte egyre nagyobb számba kialakuló gerinc és ízületi panaszokat.

A program felépítése

A program osztályonként 7 foglalkozást jelent, plusz egy szülői értekezletet. A foglalkozásokat a program vezetésére jogosult gyógytornász végzi.

Általában az iskolában szoktuk tartani az oktatást, a gyermekek osztálytermében, adaptálva a mozgásformákat a helyhez, és tudatosítva, hogy az általuk legtöbb időt töltött helyen is élhetnek Porci barát módon.

Létezik tábor jellegű oktatás és óvodai kis csoportos formában is megoldható az anyag leadása.

Összeállította: Cseh Annamária, gyógytornász, Porci Berci ® oktató

Egy amerikai gyógytornász Beverly Cusick nevéhez fűződik a feltalálása, kifejlesztése. Több mint tíz évig dolgozott rajta, az első változat 2002-ben jelent meg, de folyamatosan jelennek meg újítások, különböző változatok (Thera Togs Ultra, Thera Togs Wunzi).

A Thera Togs egy elasztikus anyagból készült ruha, mely egy felső részből (mellény) és egy csípőre és combokra erősíthető alsó részből áll. A ruha a törzs, és a csípőízület korrekciójára alkalmas,de ezen kívül vannak olyan kiegészítők, melyek a csukló-, a könyök-, a boka-, vagy a térdízület korrekcióját teszik lehetővé. A ruhát közvetlenül a bőrre kell felvenni, tapintása kellemes és jóltapad, nem csúszik el a bőrön. Az anyag külső felülete alkalmas arra, hogy különböző alakú és hosszúságú, rugalmas vagy rugalmatlan pántokat rögzítsünk hozzá, speciális, direkt erre a célrakifejlesztett, erős tépőzárakkal. A naponta megfelelően felhelyezett ruha és a korrekciós helyzetetsegítő pántok együtt lehetővé teszik, hogy két mozgásterápiás fogalakozás között aThera Togs -ot használó személy a számára leginkább fiziológiás testhelyzetben létezzen és tevékenykedjen, mindezt aktív izommunka mellett.

A Thera Togs alkalmazása

A Thera Togs törzsre és csípőre felvehető része alkalmas funkcionális tartás-elváltozás és skoliózis korrekciójára, emellett a ruha által a testre adott nyomás segíti a poszturális kontrollt, az egyensúlyt, és a koordinációt, például athetotikus vagy ataxiás személyek esetében. Nem csak mozgáskorlátozott személyek használhatják ezt az eszközt, a ruha alá felvehető mellény biztonságos közeget teremthet az autizmus spektrum zavarban érintett személyeknek. A felső és alsó végtagra felhelyezhetőek különböző pántok, amelyekkel az ízületek kóros tartását lehet korrigálni, így segíteni a helyes talptámaszt, a járást vagy felső végtag esetében az ADL funkciókat.

források: cikk, weblap, videó

A finommotorika fejlesztése segít felkészíteni a kezünket az apró mozdulatokra és azok rutinszerű használatára. A játékos gyakorlatok lehetővé teszik a megfelelő gyorsaságú, erősségű, célirányos kézmozgást, az ujjak differenciált és összehangolt együttműködését. A fejlett finommotorikával rendelkező gyerekek ügyesen használják az eszközöket – pontosan vágnak, színeznek, ragasztanak.

A normál ütemben fejlődő gyermekeknél a harmadik-negyedik hónapban bekövetkezik a látási és hallási koncentráció, összerendeződik a látás és a mozgás. Képes követni kezének mozdulatait, tökéletesedik a manipulációs tevékenysége, ami azért fontos, mert a fejlődés folyamán a száj és az ajkak után a kéz a megismerés legfontosabb szerve.


Fontos állomás, amikor képes ülve manipulálni, és a manipuláció, valamint a látás síkja metszi egymást, ami által tökéletesedik a koordinációja. Hét hónapos korban sokrétűen tevékenykedik, és beindul a kétkezes manipuláció, mely egyre több idejét foglalja le.

A manipuláció iránya a tenyér felől halad az ujjak hegye felé (aktív erőfogás). Nyolc-kilenc hónapos kortól a fogása áttevődik az ujjhegyekre és kialakul a precíziós fogás (a mutatóujj és a hüvelykujj csiptető mozdulata).

Tizenegy-tizenkét hónapos kortól a manipuláció bonyolultabbá, differenciáltabbá válik, elkezdődik a test-séma kialakulása. Ekkor már a manipuláció nem választható el a gondolkodás fejlődésétől, minél változatosabban manipulál a gyermek, annál intelligensebbnek tekinthető. A manipuláció gyakorlását gyakorló fázisnak nevezzük. Ezt a tevékenységet ún. funkcióöröm kíséri.


Ennek eléréséhez egy megfelelően felkészített törzsizomzatra van szükség, mely a sokszor gyakorolt és egymást megfelelő sorrendben követő kúszással, mászással fejlődik és erősödik meg. Gyakori tünet, hogy a gyermek rövid ideig kúszik, mászik vagy valamelyiket elhagyja. Ilyen esetben a törzsizomzat és a központi idegrendszer nem megfelelő mennyiségű ingert kap a kapcsolatok, a finomhangolás kialakításához. Megfigyelhető, hogy a gyermekek másznak, de testsúly nem helyeznek a kezekre, kapaszkodnak, de inkább a lábakkal (lényegesen nagyobb combizmaikat használva) tolják fel magukat és nem kézzel húzzák.

Megtalálva a kiinduló problémát célirányosan és játékosan fejlesztjük a gyermekeket előtérbe helyezve az egésztest izomerejének, harmonikus mozgásának kialakítását, majd erre építve a finom-, majd a grafo-motorika fejlesztését.

Összeállította: Cseh Annamária, gyógytornász

Felhasznált irodalom, Felhasznált irodalom
Lúdtalp

A gyermekek 98%-a egészséges, 'lapos talppal" születik. Teljesen normálisnak számit, ha 3 éves korig teli talpon járnak.

Körülbelül 2-3 éves korig a láb szerkezete igen képlékenyek (az alkotó csontok igen rugalmasak, inkább a porcokhoz hasonlítanak), a boltozatok "helyét" zsírpárnák töltik ki. Mikor a kisgyermek először áll fel, általában széles alapon állnak, a sarokcsont befelé dől, a lábujjak kifelé néznek (mint egy kis kacsa lába), a boltozat teljesen ellapult, hiszen a láb izmai még fejlődésben vannak.

A sarokcsont befelé dőlése (ami nem jelent ebben a korban még lúdtalpat) a kezdeti oldalazó járással, a fokozatos terheléssel, az izmok erősödésével csökkenni fog. Állás közben a gyermek a lábujjaival szinte belekapaszkodik a talajba, ezzel tartva fenn az egyensúlyát, illetve ezzel is erősíti a láb kis izmait.

Haránt és hosszanti boltozat is 5-6 éves korra fejlődik ki. Ekkor várható el, hogy láthatóak legyenek a talp ívei. Még ekkor sem beszélhetünk egyételműen lúdtalpról, ha álló helyzetben a boltozatok ellapulnak. Ha a láb nem viseli a testsúlyt (leültetjük a gyermeket) és látható a boltozat, akkor az izmok még nem elég erősek, hogy terhelés alatt is fenntartsák az íveket (viszont nem nyúltak túl, mint lúdtalp esetében).

Körülbelül 5 éves korig nagy ütemben nő, ezt követően lassul le a láb növekedése és kezdődik el a láb érése. (csontok megszilárdulása, az izmok erősödése, stabilitás kialakulása)

Lúdtalp: a láb boltozatos szerkezetének hiánya, vagy csökkent volta

A lúdtalp (pes planus) népbetegségnek számít, a leggyakoribb statikai panaszt okozó betegség.A leggyakoribb a gyerekkori , valamint a serdülőkorban, a nagy terhelés hatására kialakult lúdtalp (az iskolás korban az iskolatáska cipelése plusz súlyterhelés, melyhez a fejlődő izomzat nem képes alkalmazkodni).

Lúdtalp esetén a láb hossz- és harántboltozata ellapul aminek következtében a boka lesüllyed és a láb boltozatát fenntartó ínak, szalagok és izmok megnyúlnak. Fontos, hogy még gyermekkorban megerősítsük azokat az izmokat amelyek alátámasztást adnak a láb boltozatának, hiszen ebben a korban még könnyen alakítható a láb formája. A lúdtalpbetét alkalmazása ebben a korban még nem ajánlott (illetve csak torna mellett alkalmazzuk), mert ezzel éppen az ellenkező hatást váltjuk ki, hiszen ha megtámasztjuk a talp boltozatát,a még meglévő gyenge izmokat tovább gyengítjük.

img Talp lenyomatai: Kép forrása

A rendszeresen végzett gyógytorna azonban lehetővé teszi, hogy a meglazult izmok erősítésével ismét biztosítva legyen a megfelelő alátámasztás.

Első cipő

Amikor a gyermek feláll és megteszi az első lépéseit, a lehető legtöbbet akkor tehetünk a lábaiért, ha hagyjuk, hogy mezítláb legyen. A lakásban elegendő egy csúszásgátlós talpú zokni, vagy egy tutyi(általában bőrből készült, puha talpú cipő), így nagyon intenzíven fejlődnek a lábizmok, hiszen állás, oldalra lépegetés közben a kisgyermek a lábujjaival is kapaszkodik a talajba, az apró egyenetlenségek (szét felejtett játékok:-), persze nem olyanok, amik megszúrhatják a talpat, illetve a szőnyeg, esetleg néhol kissé összegyűrődve:-), szintén erősítik az izmokat.

Ha utcára megyünk.....
  • a sarokrészen legyen kéreg, ami merev tartást ad, ezzel megtámasztja a sarokcsontot, az optimális helyzetben. (sík, kemény talajon a lábujjak szétterülnek, ami a sarokcsont befelé dőlését eredményezi)
  • ne legyen benne beépített lúdtalpbetét, ne emelje a boltozatot, hiszen ha külső segítséggel megemeljük a boltozatot, az izmoknak nem kell dolgozniuk
  • gerinc görbületeinek saggitalis irányú változásai: fokozott nyak és derék homorulat/lordosis, fokozott háti domborulat/kyphosis
  • a cipő talpa ne csússzon, ne legyen túl vastag, illetve legyen rugalmas (ha kézbe vesszük, viszonylag könnyen hajlítható legyen)
  • az anyaga szellőzzön megfelelően, így a természetes anyagok az megfelelőek (textil borítású talpbélés és belső rész, valódi bőr felső rész)

További Tevékenységek

Események

Partnereink


img
img
img

Támogass minket!

...adó 1% felajánlással, rendszeres átutalással bankszámlánkra, egyszeri pénzadomány átutalással vagy készpénzben, tárgyi adománnyal, szolgáltatással, hírdetési vagy megjelenési felülettel (konkrét kampányunkat, programunkat), programjainkon való részvétellel, népszerűsítésükkel... Ha ismersz olyat, akit érdekelhet, továbbítsd programajánlatunkat vállalatoknak!

ELŐRE IS KÖSZÖNJÜK!

Adószám: 18272334-1-20

Bankszámlaszám: 11749039-20088916

img